За да използвате този уебсайт е нужно да инсталирате Flash Player 8.

Симптомите на стрес

Инструкция:

Отбележете всеки симптом, който сте изпитвали в значителна степен през последния месец.

Физически симптоми

Психологически симптоми

Главоболия  (мигрена или стягащо
главоболие)

да

не

Тревожност

да

не

Болки в гърба

да

не

Депресия – мрачно    настроение

да

не

Стегнати мускули

да

не

Обърканост или  дезориентация

да

не

Болка във врата и раменете

да

не

Ирационални страхове

да

не

Напрежение в челюстта

да

не

Импулсивно поведение

да

не

Мускулни крампи, спазми

да

не

Забравяне /   неспособност за
концентрация (разсеяност)

да

не

Нервен стомах

да

не

Чувство, че сте претоварени или
смазани

да

не

Друга болка

да

не

Хиперактивност – чувство, че не
можете да забавите темпото

да

не

Гадене

да

не

Резки промени в настроението

да

не

Безсъние (лош сън)

да

не

Самотност

да

не

Умора, липса на енергия

да

не

Проблеми с връзките

да

не

Студени длани и/или стъпала

да

не

Неудовлетворение в работата

да

не

Стягане или натиск в главата

да

не

Трудности с концентрацията

да

не

Високо кръвно налягане

да

не

Честа раздразнителност

да

не

Диария

да

не

Безпокойство

да

не

Кожен проблем (например обрив)

да

не

Често отегчение

да

не

Алергии

да

не

Честа тревога или вманиачаване

да

не

Скърцане със зъби

да

не

Често чувство за вина

да

не

Храносмилателни проблеми 
(крампи, подуване)

да

не

Избухвания

да

не

Болка в стомаха или язва

да

не

Пристъпи на плач

да

не

Запек

да

не

Кошмари

да

не

Хипогликемия

да

не

Апатия

да

не

Промяна в апетита

да

не

Сексуални проблеми

да

не

Настинки

да

не

Чувство за тъга

да

не

Силно потене

да

не

Нерешителност

да

не

Ускорен или силен пулс, дори в покой

да

не

Усещане за неуспех – загуба на
доверие в себе си

да

не

Когато сте нервни, използвате 
aлкохол, цигари или наркотици

да

не

Загуба на интерес към живота –
мисли за смърт

да

не

Преяждане

да

не

Чувство за унижение / загуба на
самочувствие

да

не

Промяна в телесното тегло

да

не

Гняв / раздразнителност

да

не

Пеперуди в стомаха

да

не

Плачливост

да

не

Болки в очите

да

не

Затваряне в себе си

да

не

Усещане за слабост или прекалена
умора при движение

да

не

Обвиняване на другите

да

не

Прескачане на менструален цикъл

да

не

Разочарование

да

не

Хипертензия

да

не

Ревност

да

не

Често уриниране

 

 

 

 

 

Ако сте отговорили над  50% с отговор „ДА“,нашият съвет е да потърсите помощ от специалист.

Неконтролируемият, непредсказуем и постоянен стрес оказва огромно въздействие върху нашето физическо и психическо здраве. Стресът може да започне още в утробата и да продължи да оказва влияние през целия ни живот. Едно от патологичните последствия от стреса е придобитата безпомощност, която води до безнадеждност и клинична депресия. На прекомерния или хроничния стрес се дължат и заболявания като хроничното безпокойство, високото кръвно налягане и голяма част от сърдечните заболявания.
Природата ни е осигурила механизми, чрез които да се справяме със стресовите фактори. Подсъзнателно ние знаем, че прекалено много стрес, особено този, който не можем да предвидим или контролираме, е вреден и опасен за нашето здраве.

Как можем да контролираме стреса?
Ако сме наясно с причините за стреса и отрицателните последици от него можем да си съставим няколко стратегии за борба с него.

Първа стъпка в успешния контрол над стреса са физическите упражнения и познаване на техниките за преодоляване на стреса Тъй като при естествени условия реакцията срещу стресов фактор ни принуждава да се справим или избягаме от него, човешкият организъм има първична нагласа за действие. Редовните упражнения помагат за редуциране нивото на производство на стресови хормони и вещества, които влияят на нервната система. Следователно упражненията биха могли да ни помогнат да избегнем вредата, която стресът може да нанесе на здравето ни в дългосрочен план. Изследванията показват, че редовните тренировки имат потенциала на антидепресант за много хора..
Алкохолът и лекарствата имат негативни последици върху нас когато сме изложени  на стрес. За да редуцирате стреса е необходимо да преустановите прекомерната консумация на алкохол и употребата на лекарства. В стресови ситуации хората често търсят отдушник и намират такъв в лицето на вредни за тях вещества. За съжаление тези средства често имат обратен ефект и подсилват чувствителността на индивида към стресовите фактори. В резултат дори малките и незначителни проблеми стимулират производството на голямо количество стресови хормони. Нещо повече, опитите проблемите да бъдат маскирани с алкохол и медикаменти често пречат на индивида да се изправи лице в лице с проблема. В последствие човек няма способността да изгради ефективна стратегия за справяне със ситуацията и елиминиране на стреса.
В действителност дори лекарствата срещу депресия и хронично безпокойство, предписани от лекуващ лекар биха могли да имат противоположен ефект. Затова този вид медикаменти трябва да се използват внимателно и под наблюдението на медик. В случай че прекомерният стрес предизвика по-сериозни психиатрични проблеми, като например появата на посттравматичен стрес, клинична депресия или хронично безпокойство тогава психотропните лекарства биха били от изключителна полза.
Известно е че хроничният стрес е изключително вреден, затова е важно да правите почивки по-често. По време на обяд не говорете за работа. Вместо почивка за кафе, направете кратка разходка. Използвайте почивните дни за релаксация.
Направете работата си и живота в семейната среда предсказуеми. Независимо от всичко обаче рутината не може да предотврати неизбежното, но все пак би могла да ви помогне да реагирате благоприятно на непредвидените събития. Научете се да мислите в перспектива и бъдете в готовност за възможните последици, добри или лоши, които могат да ви сполетят на работа или вкъщи. Обмисляйте примерни сценарии и начините за реакция спрямо тях. С такава подготовка бихте могли да трансформирате стресовите фактори в позитивни събития.

 


Последни новини

26-04-2017

На 26 април 2017 г. в интерактивната зала на Регионална библиотека „Дора Габе” се проведе заключителна среща по проект „Библиотеката - посредник в образователната интеграция на деца от ромската общност”, който се реализира с подкрепата на Фондация „Глобални библиотеки – България.

20-04-2017

Добровoлци към Фондация "Ръка за помощ" инициираха кампания в подкрепа на Общински приют за безстопанствени животни в Добрич.

18-01-2017

На 17 януари 2017 г. се проведе първия Форум на Фондация Америка за България / www.us4bg.org /. На събитието присъстваха повече от 600 гости и партньори.